Varyans Analizi (ANOVA)


Varyans Analizi, iki veya daha fazla gruba ait ortalamalar arasında anlamlı bir fark olup olmadığının ölçülmesi için kullanılan bir testtir. Eğer örneğimizde sadece iki grup varsa bu sonucu T Testi ilede görebiliriz. Fakat daha fazla grup varsa en sağlıklısı Varyans analizini yani F Testini kullanmaktır.İlk önce işe başlamadan önce gelin sizinle hipotezleri kurmaya başlayalım

H0 : D1=D2=D3=D4 ....... = Dn ---> Aralarında bir fark yoktur
H1: Ortalamalardan en az kisinde anlamlı bir fark vardır

Çalışanların örgür kültürü düzeylerinin çalıştığı sektöre göre farklılık gösterip göstermediğini test eden F testine ait örnek aşağıda gösterilmiştir.
Yukarıdaki veriler doğrultusunda aşağıdaki hipotezleri test edebiliriz.
H0 : Çalışanların örgütsel kültür düzeyleri çalıştığı sektöre göre anlamlı farklılık göstemez.
HA : Çalışanların örgütsel kültür düzeyleri çalıştığı sektöre göre anlamlı farklılık gösterir. 
Yukarıdaki hipotezleri test etmek için veriler SPSS ortamına aktarıldıktan sonra aşağıdaki adımlar gerçekleştirilir.

Yukarıdaki adımları sırası ile gerçekleştirip Continue daha sonra da OK butonlarına tıklayarak aşağıdaki SPSS çıktısını alabilirsiniz.
Yukarıdaki tablolarda verilerimize ait tanımlayıcı istatistikler ve varyans analizi değerleri bulunmaktadır. Descriptive tablosundaki Mean değerleri tablonun en solunda bulunan sektör çalışanlarının ortalama örgüt kültürü düzeyini göstermektedir. Tekstil sektöründe çalışanların örgütsel kültür düzeyleri (3,84932) en yüksek düzeyde iken gıda sektöründe çalışanların örgütsel kültür düzeyi ise (2,9375) en düşük düzeydedir. %95 güven düzeyinde yapılan F testi sonucuna göre örgüt kültürü için anlamlılık değeri p=0,028. kabul edilir. Yani;  
Çalışanların örgütsel kültür düzeyleri çalıştığı sektöre göre anlamlı farklılık gösterir.  
Kaynak : http://spssanalizi.com/

Yorum Gönder

Konuyla ilgili görüşlerinizi uygun bir yazı biçiminde belirtebilirsiniz :)

Daha yeni Daha eski